Sotsiaalne areng
Pean suutma:
mängureeglitest kinni pidada
seletada teistele reegleid
mõista korraldusi
täita antud tööülesandeid järjepidevalt
kuulata ja arvestada kriitikat
valitseda oma emotsioone
käituda vastavalt ühiselu reeglitele
julgelt esineda
Saad mind aidata kui:
mängid minuga lauamänge
annad mulle igapäevastes kodustes toimetustes selgeid korraldusi
nõuad minult minu kohustuste täitmist
ainult karistamise asemel arutled minuga minu tehtud vigade üle
õpetad mind välja elama oma emotsioone
kuulad minu mõtteid, arusaamu, muljeid
Füüsiline areng (motoorika)
Selles vanuses lapse käitumine on üldjuhul teadvustatud – ta võib oma käitumist selgitada. Lapsele on väga oluline kiitus ja täiskasvanu eeskuju. Oluline on lapsel viibida eakaaslaste seltskonnas, see annab talle võimaluse leida oma koht maailmas. Laps võrdleb end, oma toiminguid eakaaslastega. Koolieelse perioodi lõpul omandab laps oskuse täita keerukaid korraldusi ja keskenduda pikemaajaliselt eesmärgi täitmisele.
Selles vanuses laps peab huvi tundma oma tulemuste vastu, kuid võitu ei tohi üle tähtsustada.
Eriti oluline on füüsilises arengus selles vanuses peenmotoorika areng (sõrmede töö) – see on ilusa käekirja alus. Oluline on ka mõlema käe koostöö. Seepärast tuleks leida tegevusi, mille täitmiseks on vaja kasutada mõlema käe sõrmede tööd: puust esemete vestmine noaga, kartuli koorimine jmt.
Pean suutma:
sooritada täpsusviskeid hästi
hüpata hüppenööriga
ühel jalal hüpates pöörata
ronida redelil vahelduva sammuga
sõita kaherattalise rattaga
palmikut punuda
Saad mind aidata kui:
lubad mul ronida, hüpata, joosta, jalgrattaga sõita – teha kõike seda, mis määrib ja lõhub riideid
lubad mul terava noaga puust esemeid vesta
lubad mul kääridega lõigata
võimaldad mulle kodus oma nurga esemetega, kus saan kirjutada, lugeda, värvida, voolida ja aitad ning juhendad mind
Vaimne areng
Iga laps peab oma koolieelse arengu ning ka õppimise tulemusel midagi teadma ja oskama, kuid kõik need teadmised peab ta omandama vanemate suunamisel ja iseenda soovil, oma loomulikust uudishimust, huvist maailma asjade ja nähtuste vastu.
Pean oskama:
loendada kümneni ja ka tagasi
orienteeruda ruumis: vasak-parem, keskel-ääres, üleval-all, nurgas
nimetada aastaaegu ja nende järjekorda
ära tunda ruumilisi kujundeid: kera, kuup
öelda oma sünnipäeva
koostada mõistatusi
ümber jutustada täpselt mõne jutu või telesaate
nimetada häälikute järjekorda sõnas
ära tunda pikka ja lühikest häälikut
Saad mind aidata kui:
vastad väsimatult kõikidele minu küsimustele
loed mulle unejuttu või muinasjutte
arutled ja jutustad minuga vaadatud multikatest ja lastesaadetest
harjutad minuga häälikute kuulamist ja kuulmist